Uitgelicht... Debiteurenbeheer!
Automatisering versus debiteurenbeheer!
Inmiddels nemen veel administratiepakketten het voeren van een administratie over.
Inkomende rekeningen, onkostendeclaraties alles wordt gescand en
ook het opmaken en versturen van facturen is geheel geautomatiseerd. Maar het debiteurenbeheer, het opvolgen van de betalingen is vaak een heel ander proces.
In de praktijk blijkt dat er nog veel facturen onbetaald blijven liggen
- de klant is niet tevreden
- aftersales blijft uit
- er is bij de klant financieel geen ruimte om te betalen
Redenen genoeg voor een goed gesprek. Soms kan het met een betalingsherinnering opgelost worden, men is het echt vergeten. Maar vaak zijn de problemen groter, tijd om aan een oplossing te werken.
Om tot een goed resultaat te komen, moet je wel over de juiste 'skills' beschikken!
- resultaat gericht zijn
- doortastend
- communicatief sterk
- positief ingesteld en
- goed samenwerken
Na een korte inventarisering van het account start ik met een gesprek bij jouw klant om het probleem te achterhalen en probeer direct een betalingsregeling te treffen. Persoonlijk contact is belangrijk en omdat je dit 'uit handen geeft' blijft jouw relatie met je klant goed.
Soms merk je dat betalingen trager binnenkomen, dat er zo nu en dan gestorneerd wordt.
Ook dan is het tijd 'voor een gesprek' met de debiteur
- je geeft een signaal af dat je je klant kent en serieus neemt
- de irritatie is er nog niet
- een betaalafspraak of betalingsregeling is sneller gemaakt
Bedrijven laten betalingen niet altijd uit 'onwil' liggen... er is sprake van onmacht; onverwachte kosten of omstandigheden, een foutieve financiële inschatting. Er zijn genoeg redenen om even niet te (kunnen) betalen.
Debiteurenbeheer is een 'lastige' materie
- jij geeft alles om je klant zo goed mogelijk van dienst te zijn en de financiële afspraken blijven achterwege
- je wilt de relatie niet kwijt, maar facturen moeten wel betaald worden!
Het staat niet 'los van elkaar', ze zijn en blijven verbonden...
Goed debiteurenbeheer is een vak
Als neutraal persoon ga ik in gesprek met de intentie om iedereen 'binnen boord' te houden en goede afspraken te maken, ik zorg voor de juiste opvolging en een positief resultaat voor alle partijen.
Het is mijn vak om samen met mijn opdrachtgever en zijn of haar klant tot een goed resultaat te komen!
Een administratiepakket kan het persoonlijke contact nooit vervangen